Pressmeddelande
Kinesiska bilpriskrig kan påverka europeiska marknader för nya och begagnade bilar, rapporterar Indicata
Den priskrig som för närvarande påverkar den kinesiska marknaden för elfordon kan komma att påverka marknaden för nya och begagnade bilar i Europa, enligt en ny analys från Indicata, som ingår i Autorola Group.
- Överutbudet i Kina kan påverka europeiska marknader för nya och begagnade bilar.
- Begränsade försäljningar av nya bilar i Kina kommer att uppmuntra europeiska biltillverkare att koncentrera sig mer på sin hemmamarknad, vilket leder till ökad konkurrens och potentiella priskrig.
- Den brittiska marknaden är mest sårbar för europeiska försäljningsökningar eftersom det inte finns några ytterligare tullar på kinesiska elbilar.
Den priskrig som för närvarande påverkar den kinesiska marknaden för elfordon kan komma att påverka marknaden för nya och begagnade bilar i Europa, enligt en ny analys från Indicata, som ingår i Autorola Group.
Kinesiska biltillverkare sänker priserna med upp till 34 % och de genomsnittliga rabatterna på elbilar når rekordhöga 17 %, vilket kan få ringverkningar som påverkar värdet på nya och begagnade bilar i hela Europa och Storbritannien. Den kinesiska bilmarknaden, som förväntas överstiga 33 miljoner fordon 2025, genomgår vad branschobservatörer kallar ett ”blodbad”, då mer än 100 olika elbilsmärken konkurrerar i en ohållbar marknadsstruktur.
Den ledande kinesiska tillverkaren BYD meddelade nyligen dramatiska prissänkningar på 25 modeller på grund av överskottslager, vilket utlöste en branschomfattande reaktion som har pressat marginalerna på fordon.

”Kinesiska OEM-tillverkare står inför ett massivt överutbud och hård konkurrens på sin hemmamarknad”, säger Andy Shields, global affärsenhetschef på Indicata
De måste hitta marknader utanför Kina för att sälja sina fordon, och Europa är deras mest lönsamma och lönsamma exportdestination.
Strategiska exporttryck pekar mot europeiska marknader
Analysen visar att kinesiska tillverkare också står inför betydande hinder på andra stora marknader. Den amerikanska marknaden är fortfarande i stort sett otillgänglig på grund av höga tullar, medan andra globala marknader utanför Europa skulle kunna absorbera fordon med förbränningsmotor (ICE) och plug-in-hybridfordon (PHEV), men saknar den laddningsinfrastruktur som krävs för att stödja införandet av batteridrivna fordon (BEV).
”Även om det finns tullar för BEV i EU är det fortfarande möjligt för kinesiska tillverkare att sälja BEV i Europa med större lönsamhet än på sin hemmamarknad”, förklarar Shields.
”Den brittiska marknaden är särskilt utsatt eftersom det för närvarande inte finns några ytterligare tullar på kinesiska BEV.”
Situationen kompliceras ytterligare av kinesiska tillverkares strategiska omorientering. Kinesiska OEM-tillverkare, som ursprungligen var starkt inriktade på BEV-produktion, ökar nu sitt fokus på ICE- och hybridfordon.
Denna förändring är inte bara ett svar på tullöverväganden, utan också på det faktum att konsumenternas efterfrågan på BEV inte har ökat i den takt som ursprungligen förväntades av regeringar, EU eller tillverkarna själva.
Ökande marknadstryck förväntas
Indicatas analys förutspår ett potentiellt ökande tryck på marknaderna i EU och Storbritannien, samt i Brasilien, Mexiko och Australien, att absorbera kinesisktillverkade fordon när tillverkarna söker nya avsättningsmarknader för sin överskottsproduktion. Detta tryck kan komma att sträcka sig bortom BEV och även omfatta PHEV-segmentet.
”Vi ser en potentiell förändring i marknadsdynamiken. Överutbudet av nya kinesiska produkter kan komma att öka trycket på begagnade fordon i Europa på grund av sjunkande listpriser på nya bilar och överutbud”, konstaterar Shields.
Konsolidering inom branschen och långsiktiga konsekvenser
Situationen på den kinesiska marknaden belyser den ohållbara karaktären hos det nuvarande konkurrenslandskapet, där de flesta tillverkare behöver en produktionsvolym på cirka en miljon fordon per år för att uppnå hållbar lönsamhet – ett mål som de flesta kinesiska elbilstillverkare inte når.
Endast ett fåtal märken, däribland BYD, Li Auto och Seres, rapporterar stabila marginaler på sina fordon, medan andra, såsom Nio, upplever betydande likviditetsförluster som påverkar vinstmarginalerna. En konsolidering av branschen verkar oundviklig, och mindre aktörer står inför uppköp eller marknadsutträde.
Den kinesiska regeringen har erkänt att marknaden inte kan stödja 100 konkurrerande elbilsmärken, vilket banar väg för en dramatisk omvandling av den globala bilindustrin.
Kinesiska elbilstillverkare siktar på att 50 % av sin försäljning ska komma från internationella marknader, och exporten stod redan för 33 % av Kinas totala elbilproduktion under de första fyra månaderna 2025.
Denna exportinriktade strategi medför dock risker på grund av potentiella geopolitiska spänningar, förändrade tullstrukturer och regleringshinder.
Bedömning av marknadseffekter
För europeiska konsumenter innebär de kortsiktiga fördelarna tillgång till billigare, tekniskt avancerade fordon. De potentiella långsiktiga konsekvenserna för marknaden för begagnade bilar kan dock bli betydande, eftersom inflödet av konkurrenskraftigt prissatta kinesiska fordon kan skapa ett nedåttryck på värderingen av begagnade fordon i flera segment.
Traditionella biltillverkare som Volkswagen och Honda kämpar redan för att konkurrera med tekniskt avancerade och aggressivt prissatta kinesiska elbilar, som har överträffat stora delar av den globala bilindustrin när det gäller innovation och kostnadskonkurrenskraft.
Samtidigt kommer priskriget i Kina att ytterligare minimera möjligheterna för etablerade västerländska tillverkare att sälja fordon där. Dessa OEM-tillverkare kommer därför att fokusera mer på sin (hemma)marknad i Europa, vilket sannolikt kommer att leda till ökad konkurrens och priskrig för att undvika koldioxidavgifter, vilket kommer att påverka försäljningen av både nya och begagnade fordon under 2025.
Om Indicata
Indicata, som ingår i Autorola Group, är en ledande leverantör av marknadsinformation och värderingstjänster för fordonsbranschen i Europa. Företaget tillhandahåller omfattande data och analyser som hjälper fordonsbranschens aktörer, finansiella tjänsteleverantörer och vagnparksoperatörer att fatta välgrundade beslut om fordonsvärderingar och marknadstrender.
Anmärkning till redaktörer:
Country Manager för Sverige, Yngvar Paulsen, är tillgänglig för intervjuer och kan tillhandahålla ytterligare data och analyser om trender på den europeiska marknaden för begagnade bilar och effekterna av den kinesiska bilexporten.
För ytterligare information
Yngvar Paulsen
Country Manager
Tlf. +46 736 87 19 20
E-mail ypn@autorola.se